Van maandag tot en met vrijdag tussen 09:00 en 13:00 telefonisch bereikbaar, afspraken kunnen snel online worden gemaakt

Pijn na slapen

Slaap is heel erg belangrijk. Slapen zorgt namelijk voor zowel lichamelijk als geestelijk herstel. Als u na het slapen wakker wordt met pijn gaat er dus iets niet goed. Lees in dit blogartikel meer over de soorten pijn die er kunnen ontstaan tijdens het slapen en de oplossing.

rugpijn na slapen
nekpijn na slapen

Nekpijn na slapen

Er zijn twee mogelijke belangrijke oorzaken als u nekpijn heeft na het slapen. De eerste oorzaak kan een verkeerd hoofdkussen zijn. Hierbij kan een hoofdkussen te laag of te hoog zijn waardoor uw nek verkeerd belast wordt. Hierdoor kan spierverkramping ontstaan wat kan resulteren in een stijve nek na het slapen. Een verkeerde slaaphouding kan ook nekpijn na het slapen veroorzaken. Als u wel een goed hoofdkussen heeft kan het alsnog voorkomen dat u verkeerd ligt. Bijvoorbeeld als u op uw buik slaapt of als u gekromd ligt tijdens het slapen. In deze houdingen is het heel moeilijk om de nek goed te ondersteunen.

Schouderpijn na slapen

Ook bij schouderpijn na het slapen kan een verkeerd hoofdkussen de oorzaak zijn. Er ontstaat niet alleen spanning in uw nek maar ook in uw schouders. Hierdoor kunnen klachten ontstaan. Maar de meest voorkomende oorzaak van schouderpijn na het slapen is een verkeerde houding. Als uw schouders niet in een ontspannen houding liggen ontstaat er druk en daarmee klachten. Ook hier is buikslapen erg slecht. De rugwervels liggen dan niet goed tegen elkaar aan. Hierdoor wordt de doorbloeding belemmerd en worden de zenuwen bekneld.

Rugpijn na slapen

De grootste oorzaak van rugpijn na het slapen is een slecht matras. Het is ontzettend belangrijk dat het matras uw ruggengraat ondersteunt. Als uw ruggengraat tijdens het slapen standaard in een onnatuurlijke houding ligt kan dit zorgen voor rugpijn. De nek en rug moeten een rechte lijn vormen als u op het matras ligt. Check dus of dit met uw matras lukt en vervang uw matras als deze versleten is.

De oplossing: ToThePoint Therapie

Nu u weet waardoor de pijn na het slapen kan ontstaan, is het tijd om de oplossing te bieden. Zoals hierboven beschreven zijn een goed kussen, matras en de juiste houding erg belangrijk. Als u echter al last heeft, is dit advies te laat.

Bij ToThePoint Therapie kunnen we uw pijn verhelpen. Wij nemen uitgebreid de tijd om te luisteren naar uw klachten en daarnaast voeren we een uitgebreid lichamelijk onderzoek uit. We bieden verschillende behandelingen en kijken per persoon welke behandeling het best past.

Contact

Wilt u van uw pijn na het slapen af? Of heeft u andere vragen? Neem contact met ons op! Onze therapeuten staan klaar om uw te helpen bij een pijnvrij leven.