Je zit net lekker in een flow tijdens het sporten en dan voel je zo’n irritant pijntje aan je hiel, wat langzaam erger wordt. Na wat gegoogle kom je er achter dat het mogelijk hielspoor is….. En nu? Stoppen met sporten, intensiteit minderen of een andere sport? Is blijven sporten schadelijk? En wat zijn de alternatieven? Allemaal vragen die we hier hopelijk kunnen beantwoorden.

Pas de trainings-intensiteit aan

De oorzaak van de pijn aan je hak heb je waarschijnlijk (mede) door het sporten gekregen. Je sport blijven beoefenen zoals je deed is dus niet slim. In de beginfase van de pijn aan je hak kun je door de trainings-intensiteit aan te passen mogelijk toch blijven sporten:

• Neem ruim de tijd om je spieren en gewrichten op te warmen. En besteed aandacht aan het rekken van de kuiten
• Begin rustig en bouw de training geleidelijk op
• Vermijd explosieve bewegingen zoals springen.
• Kort je training in en maak je loopafstanden kleiner
• Pijn = rust!

Helemaal niks doen is ook niet de bedoeling. Meerdere keren korte stukjes wandelen helpt tijdens het herstel.

Zorg voor de juiste ondergrond en de juiste schoenen.

Je voeten moeten bij het sporten grote krachten en stoten opvangen. Een zachte ondergrond zoals in het bos of op het strand dempt vele malen beter dan een harde ondergrond zoals asfalt of beton.
Zorg ook voor goed schoeisel. Hardloopschoenen verliezen op den duur hun dempend effect en dat heeft nogal een impact op je hak en voet. Voor het juiste advies loop je een gespecialiseerde hardloopwinkel binnen.
Daarnaast speelt gewicht een rol. Hoe lichter je bent, hoe minder hard de schokken op je hakken aan komen.

Blote voeten of niet?

Vaak is hielspoor een ontsteking van de peesplaat. Een ontsteking van de aanhechting van de dikke pees onder je voet waar hij aan de hak bevestigd is. Op blote voeten lopen is in dit geval een slecht idee. Om beschadiging van de peesplaat te voorkomen kun je ook de korte stukjes binnenshuis beter op slippers doen.
Heb je echter pijn aan je hak door te dun vetweefsel onder de voet? In dat geval kunnen voorzichtige wandelingen op blote voeten juist goed zijn: de lichte pijnprikkels kunnen de voetzool juist stimuleren en positief werken.
Hopelijk kan deze blog je helpen en anders neem contact op met ToThePoint!

Afspraak inplannen?

Bel 088-182 55 19 voor het maken van een afspraak of vul het formulier in.